בפארפרזה מוגזמת על אנטואן דה-סנט-אקזפרי, אשר שם בפי הנסיך הקטן את המשפט האלמותי "אנא, צייר לי כבשה", אנסה לתאר בפוסט הנוכחי את מערכת היחסים העדינה בין לקוח שחולם על אתר אינטרנט עבור העסק שלו לבין בעל מקצוע בתחום בניית אתרי אינטרנט.
מערכת יחסים שניתן להשליך ממנה לכל צירוף של בעל מקצוע ולקוח.
** הערה חשובה בנושא זכויות יוצרים : האיור מבוסס על שני ציורים מהספר "הנסיך הקטן" מאת אנטואן דה-סנט אקזפרי, שנהרג ב 1944, מאז, חלפו 70 שנה ולכן עפ"י חוקי זכויות היוצרים התמונה מותרת לשימוש (למעט בצרפת). החיבור של של הציורים עם האלמנטים הנוספים הוא מקורי שלי. אם מישהו סבור שישנה פגיעה בזכויות יוצרים כלשהן בהקשר הנסיך הקטן – ניתן לפנות ולנמק, אם אכן יתברר שישנה הפרה, האיור יוסר מיידית.
מתחילים לחלום
כשאדם מדמיין את אתר האינטרנט שלו, הוא, ורק הוא, יכול לראות כנגד עיניו את האתר: התוכן, הצבעים, המיקום והעיצוב של האלמנטים השונים בדף הבית, התפריט הראשי וכל שאר הפריטים המרכיבים אתר אינטרנט.
נניח לרגע שאתם הלקוח.
משימתו של בונה האתרים להקים את האתר שעליו אתם חלמתם היא בלתי אפשרית. הוא הרי לא יכול להשתתף בחלום ולראות את מה שחלמתם ודמיינתם, ולכן, הקירוב הטוב ביותר לכך יהיה התיאור של האתר המבוקש, כפי שאתם תביעו אותו, בעל-פה או בכתב .
כתיבת תיאורית
בסיפור, הנסיך הקטן ביקש מהטייס(המספר), ציור של כבשה. הטייס, שלדבריו לא ידע לצייר, הראה לו את הציור הידוע שנראה כמו כובע. הנסיך הקטן מיד נרתע ואמר שהוא לא רוצה פיל בתוך נחש בריח, אלא כבשה. הנסיונות הבאים עלו בתוהו, כל ציור נפסל בטענה שזו כבשה זקנה מדי או חולה מדי, או שזה בכלל איל עם קרניים. אולם כשהנסיך הקטן קיבל את ציור הקופסא, אורו עיניו, הוא היה מרוצה, כי בתוך הקופסא, נמצאת הכבשה שהוא דמיין לעצמו.
במציאות, לא כך הם פני הדברים. לרוב, הצדדים לא מצליחים לראות לנגד עיניהם בדיוק את אותו מוצר ולכן צריכים להגדיר בצורה יבשה וברורה כיצד נראה המוצר הסופי ומה יכולתיו. וכמובן שלא ניתן להסתפק בשלשה עגולים על המסך ורק בעל האתר יודע שמאחוריהם נמצא האתר החלומי שלו, כל הגולשים יצביעו בעכבר ויביאו לאחוז נטישה קרוב ל-100.
רצוי שמסמך האפיון הראשוני ייכתב ע"י הלקוח. הוא לא חייב להיות בשפה טכנית, או מבנה קשיח, ובניגוד למתודולוגיה מקובלת אצל חלק מהעוסקים – אפילו עדיף שהמסמך יהיה כתוב בשפה הטבעית ביותר של הלקוח. ככל שהאפיון הראשוני יתאר את החלום באופן הקרוב ביותר, כך יהיה קל יותר להבין את החלום, אך זה עדיין לא אומר שהחלום יהיה פשוט למימוש.
כתיבה מבנית
את האפיון הראשוני, שעשוי לכלול רעיונות, תיאורים רכים, סקיצות מופשטות וציורים, צריך המעצב, המאפיין או בונה האתרים (תלוי בהיקף הפרויקט) להפוך לשפה פורמלית. שפה קצת יותר נוקשה, שלא משאירה מקום לדמיון, ומגדירה במדויק את התנהגות האובייקטים באתר.
בנוסף לתיאור ניראות האובייקטים, צריך להיות פרק מפורט העוסק בפונקציונליות שלהם – כיצד התפריט ייפתח, מה המשתמשים יכולים לעשות באתר, איך האתר יגיב למקרי קצה
מסמך אפיון זה ישמש את צוות בניית האתר, להם כבר אין שיקול דעת, והם אמורים להביא תוצר שהולם את האפיון.
למסמך האפיון יש עוד משמעות חשובה – אם יש חילוקי דעות לגבי התוצר הסופי, מסמך האפיון ישמש כאמת המידה להתאמת התוצר לפנטזיה (עפ"י ההסכם המשפטי בין הצדדים).
מבחני קבלה
במהלך הפיתוח, במיוחד אם מדובר באתר מורכב, רצוי לשתף את הלקוח ולמסור לו חלקים ל"מבחני קבלה" – אלה בדיקות שהלקוח עושה על אתר הפיתוח או סביבת הבדיקות, והוא יכול לראות ולחוש את התוצרים, זה השלב שבו הוא יגיד – "זו כבשה זקנה מדי" או "חולה מדי" כי הוא רואה באמת את ה"כבשה" ולא את ה"קופסא". אם הפיתוח נעשה בדיוק לפי האפיון, הלקוח אישר את האפיון, ועדיין הוא טוען שזו כבשה חולה – יהיה לגיטימי ביותר להגדיל את תקציב הפרויקט כדי לבצע את השינויים – ובלבד שחוזרים לשלב הקודם – מכינים עדכון אפיון ומאשרים עם הלקוח.
תוכן, תוכן, ושוב – תוכן!
מיותר לומר, ובכל זאת אכתוןב במפורש – אתר אינטרנט הוא לא רק שורות קוד, הוא גם (ואני לא חושש לומר – "בעיקר") תוכן. הדבר שיגרום לאנשים להגיע לאתר בעזרת מנויעי חיפוש הוא לא העיצוב אלא התוכן. העיצוב ישפיע על החלטת האם הגולש ישאר לקרוא וליצור קשר/לקנות שירות, אבל אתר שלא מגיעים אלי – לא מביא לקוחות. כתיבת התוכן של האתר זו משימה לאיש מקצוע, בדיוק כמו בנית אתר וקידומו. רוב בוני האתרים ידעו להמליץ על כותבי תוכן שהם עובדים איתם, קבלו המלצה, בדקו באתרים שעליהם הומלץ ובחרו את סגגנון הכתיבה שמתאים לכם.
כתיבת תוכן איכותי היא לא בהכרח כתיבה ברמה אקדמית, לפעמים דווקא כתיבה "עממית" או "צעירה", היא הדבר המתאים ביותר לגולשים הפוטנציאלים של האתר. כאשר מבצעים תחשיב עלויות של הקמת אתר, צריך להשאיר פלח תקציב גם לכתיבת תוכן, בהתאם לכמות הדפים / פוסטים לשלב הראשוני ולתחזוקה שוטפת. כלל האצבע שלי – 'כתיבת תוכן ב"שקל תשעים" היא הרבה יותר מזיקה מאשר התועלת שבחסכון'.
עליה לאוויר
עם סיום הפיתוח, אישור האתר ע"י הלקוח וכמובן – תשלום, הגיע הזמן לעלות לאויר. המבחן האמיתי של האתר הוא האם הגולשים רואים כובע, או נחש בריח שבלע פיל. הדרך הטובה לבצע את הבדיקה הזו – לפני שמפרסמים את האתר בכל מדיה אפשרית – להציג אותו בפני קבוצת מיקוד שמורכבת מאנשים שמייצגים את קהל היעד. זו השקעה שכדאי לשני הצדדים לעשות אותה, אחרת עלולים להגיע למצב שבו הגולשים בחנות למוצרי אופנה יחשבו שמוכרים שם בעלי חיים.
אם עשינו את כל השלבים בצורה נכונה, התאמצנו להבין את החלום של הלקוח, דאגנו שהלקוח יראה את התוצרים בשלבי ההקמה, עקבנו אחרי תגובותיו ועשינו כמיטב יכולתנו להתכנס לתקציב, ללו"ז ולאפיון, כנראה שהלקוח יקבל את הכבשה הקרובה ביותר לזו שהוא חלם עליה.
חשוב להדגיש
עד לנקודה זו בפוסט, התייחסתי בעיקר אליכם, הקוראים, כלקוח, אתם הייתם הנסיך הקטן ו"אנחנו", בעלי המקצוע היינו הטייס שמנסה להגשים את החלום. עכשיו נסתכל רגע במראה ונדבר אל דמותנו המשתקפת ממנה – ככל שנתאמץ לתת לנסיך הקטן בדיוק את הכבשה שהוא מבקש, כך הוא יהיה מרוצה יותר, הוא לא יחליף את שורת הקרדיט הקטנה למטה, הוא יפנה אלינו לשדרוגים, תיקונים והתיעצויות. כאשר מסגרת השירות תהיה טובה והוגנת – הוא ירגיש בנוח לספר על כך לאחרים ולהביא עוד נסיכים קטנים שירצו להנות מתוצר איכותי ושירות טוב.
🙂
10 מחשבות על “אנא, בנה לי אתר…”
הצלחת לקחת נושא שמבחינתי הוא סינית טהורה ולהנגיש לי אותו לרמה שהוא ממש מרגש , נזכרתי בנסיך הקטן וכבר התחלתי לחלום בעצמי על האתר שלי
כתוב מצויין, ובהחלט נכון לכל מערכת יחסים עם לקוח.
איסוף דרישות לתוכנה נוטה להיות מורכב בדיוק משום שהמטרה היא, כפי שציינת, חלום, וכחלום היא מופשטת.
עבודה בשיטה שציינת, עם מבחני קבלה תכופים תוך כדי הפיתוח, עוזרת למזער מקרים של חוסר שביעות רצון ועבודה מבוזבזת.
כמפתחים אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא איך לבנות את הפתרון בצורה כזו שתאפשר לנו לחשוף רכיבים לעתים מזומנות. אולי בבניית אתר זה פשוט יותר, אבל בבניית מערכות תשתית למשל – מורכב יותר.
🙂
אם נסתכל על הלקוח של התשתית לא כעמית לפיתוח אלא כלקוח, וננסה להבין מה הוא חולם לקבל, נצליח להתקרב למימוש הטוב ביותר עבורו.
אם ניקח את זה לתשתית פיסית במקום תשתיות תוכנה – למשל – ביוב…
הלקוח הוא לא הדיירים בבית, הלקוח הוא הקבלן שבונה את הבית, אנשי הרשות המקומית שאחראים על הניקוז והמים וכו'. החלום שלי כלקוח של הביוב הוא – חיבור פשוט לצנרת הקיימת, נקודות ביקורת נגישות ולא סמוכות לרשת החשמל או ניקוז מי הגשם. שיפועים נכונים שימנעו הצפה, תיעוד ומיפוי נכון של חיבורים, ממשקי הרחבה וכו…
נקודה מצויינת. לשנות את הפרספקטיבה שלנו קל יותר להלכה מאשר למעשה…
ובנושא אחר – נרשמתי להתראות על תגובות, וקיבלתי מייל עם התראה מג'וברשת לגמרי (מגוון תווים גרפיים בקידוד מסתורי). מאחר ואני משתמשת בג'ימייל, שהוא שירות יחסית נפוץ, אולי מעניין להציץ בנושא ולבדוק האם יש משהו שניתן לעשות על מנת לפתור זאת?
גם אני קיבלתי ב"אשורית". בודק.
מסתורין – העדכון על ההודעה הנוכחית הגיע בעברית כשרה למהדרין.
פוסט מעניין מאוד
אוהב מאוד את הרעיון של לשים עצמנו, מבצעי העבודה, בנעלי הלקוח. גם מאוד מזדהה עם הגישה שלך בעניין כתיבת האפיון הראשונית, שכדאי שתתבצע ע״י הלקוח. אני יכול רק לדמיין פרוייקטים שנפלו בגלל חוסר תיאום הולם מול הלקוח, ולראות איך זה לא היה קורה מעולם אם הגישה שלך הייתה מתממשת.
תודה על השיתוף, נהניתי לקרוא!
תודה מאור,
הגשמת חלומות היא מקצוע קשה, ככל שנצליח להקל על החולם לתאר לנו את החלום, כך נוכל להתקרב להגשמת החלום שלו.
אהבתי את האנלוגיה ואמליץ ללקוחותיי לקרוא פוסט חביב זה!
תודה אמיר,
כאלה תגובות נותנות לי את ה"תדלוק" להמשיך ולכתוב.