כולנו קראנו בהגדה של פסח "כנגד ארבעה בנים דיברה התורה…", נראה לי שארבעת הבנים הללו הם משל טוב שאפשר להשתמש בו גם לתחומים נוספים, אני כמובן בחרתי להדגים אותו על משתמשי מערכות המידע.
ארבעת הבנים הם מודל מופשט להתמודדות עם שינוי ומה דרכי הגישה אליהם כדי להעביר את המסר או התוכן. בהגדה מתמודדים עם לימוד יציאת מצרים, כאן נתמודד עם הטמעת מערכת מידע.
נתחיל ב"הגדה"…
כנגד ארבעה משתמשים דיברה התורה (תורת ניתוח המערכות) – אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול.
חכם, מה הוא אומר?
מי אמר לכם שככה המערכת צריכה לעבוד?
למה הוסיפו ברשימת הערכים "אחר", הרי כולם ישתמשו בו…
למה המקלדת שנפתחת באפליקציה של האייפון לא מותאמת לשדה דוא"ל?
למה לא עשיתם קישור למפה שיודע לבחור בשפה לפי הדפדפן של המשתמש?
ואף אתה אמור לו בשפתו – בשדרוג הבא או במודולים הבאים, אתה תהיה משתמש-מומחה (סופר-יוזר) שיעבוד איתנו בצוות הניתוח והבדיקות, כל מה שאמרת וכל מה שאתה יודע, יעזור לנו מאוד להתאים את המערכת לארגון!
רשע, מה הוא אומר?
איזה מערכת מטופשת ומיותרת, למה בכלל צריך אותה? אני אמשיך לעבוד במערכת הישנה עד שיסגרו לי אותה, מה אכפת לי מהמערכת החדשה?
מי המטומטם שעשה אדמין ביוזר ובסיסמה? עכשיו אני אראה לו מה זה!!!
עכשיו אני אשקיע יומיים במציאת כל הפרצות להכנס למערכת או להפיל אותה…
אההה, הם גם לא הגבילו את כמות התווים בשדה המלל החופשי, אני אעשה להם "העתק-הדבק" של שטויות מויקיפדיה…
ואף אתה הקהה את שיניו – כל הזמן התלוננת על המערכת הישנה, אז הנה יש חדשה.
ואיפה אתה היית כששיחררנו גרסת בטא? אם היית בודק, לא היינו נתקלים בזה עכשיו!
תם מה הוא אומר?
איזה יופי, מה עושים עם זה?
לחצתי על "שלח", מה יקרה עכשיו?
אופס, עשיתי "כן אני בטוח" כשזה שאל "האם ברצונך למחוק הכל?", מה עושים עכשיו?
אמור לו – זו המערכת החדשה, היא נועדה לשפר את העבודה ולתת מענה לבעיות שהיו קודם, לחצת על "שלח" – שלחת את ההודעה, מחקת הכל – אם זה משהו שכתבת היום – אולי יש גרסא קודמת בצד, אם זה משהו שכתבת אתמול – אולי יש גיבוי מהלילה, בכל מקרה – תשתדל להיות בטוח בעתיד שאתה יודע מה אתה עושה.
וזה שאינו יודע לשאול…
שבו לידו, הסבירו לו, תנו לו לקרוא לאט ובסבלנות את המדריך למשתמש שהשקעתם הון וזמן רב בכתיבתו.
במציאות – משתמשי המערכות הם לא ארבעה בנים אלא אינספור קומבינציות של הארבעה, כל אחד בתמהיל שונה. צריך לדעת לטפל בכל אחד ואחד מהם בדרך ייחודית שמתאימה לו כדי לצמצם התנגדויות וללמוד מההערות.
בסופו של דבר, הטמעת מערכת חדשה היא זעזוע אמיתי לארגון, על כל קשת המשתמשים שלו – הטמעת מערכת צריכה להיות מלווה באנשי תמיכה שהם קודם כל אנשים ורק אחר כך תמיכה.
למעט כמה בודדים שמערכות מידע זה ה"בייבי" שלהם (בד"כ הם שילוב של חכם ורשע), כל האחרים צריכים הסבר, הכוונה, סיוע ולפעמים אפילו ללחוץ עבורם על ה"ENTER" בהתחלה.
קראתם ונהניתם? שתפו הלאה, ספרו לחברים, הרשמו לעדכונים בדוא"ל…
מועדים לשמחה, חגים וזמנים לששון!