יש אנשים שאוהבים דברים חדשים. יש אנשים שצמודים לחפצים הישנים והטובים שהם מכירים ורגילים אליהם.
לא מדובר על חלוקה דיכוטומית לשתי קבוצות, מפני שיש כאלה שהם גם וגם.
כנראה שאני נמנה על הקבוצה השלישית. אני גם אוהב גאדג'טים ודברים חדשים, וגם קשה לי להיפרד מדברים ישנים.
מתברר שזה נכון לא רק לחפצים וטכנולוגיה, אלא גם לרגשות, מחשבות, שיטות עבודה והתנהלות ביום-יום.
צלם חובב
אני חובב צילום יותר משלשה עשורים, התחלתי עם מצלמת פילם ״חצי פריים״ שהיתה מפיקה 72 תמונות מסרט של 36 (מי שבאמת סקרן לדעת איך ולא רוצה לחפש ברשת, יכול לכתוב לי ולקבל הסבר מפורט).
לאחר כשנה עברתי למצלמה קצת יותר ״נורמלית״, אך היא עדין היתה ידנית לחלוטין, עד שבגיל 16 קיבלתי את מצלמת הריפלקס הראשונה שלי.
די מהר נדבקתי בחיידק ה״שידרוגיטיס אובססיטיס״ והצטיידתי בעדשות, פילטרים, חצובה וציוד מגוון נוסף. חגגתי!
בנוסף לצילום עצמו, את התמונות שצולמו על סרט "שחור-לבן" פיתחתי והדפסתי בעצמי בבית ב"חדר חושך". עשיתי גם פוטו-מונטאז'ים ואפקטים נוספים בחדר החושך.
זה לא יעבוד – מצלמה דיגיטלית
כשיצאו לשוק המצלמות הדיגיטליות הראשונות, כמובן שהדבר סיקרן אותי טכנולוגית, אך המחשבה לעבור לצילום דיגיטלי לא עלתה בראשי.
מחיר המצלמות היה "בשמיים" והאיכות ״ברצפה״. היה ברשותי ציוד רב והחלפתו אז כלל לא באה בחשבון. לא זו בלבד, אלא שבדיוק כמו שלא האמנתי שהתקליטור יחליף את התקליט והקלטת, כך האמנתי שהצילום הדיגיטלי "לעולם" לא יחליף באמת את הצילום הקלאסי, על נגטיב, או שקופיות.
כאשר החלו להופיע בחנויות תקליטורי מוסיקה (CD) אני עדיין קניתי תקליטים, היה לי קשה להאמין שבאמת כולם יזרקו את אוספי התקליטים שלהם. היום גם התקליטור כבר בדרך למוזיאון. אותו דבר קרה לסרטי הצילום, אט אט הם החלו להעלם מהחנויות, והמצלמות הדיגיטליות הפכו יותר ויותר נפוצות.
שוב, הקידמה הוכיחה לי שהדעה הקדומה שלי היתה שגויה.
הדיגיטלית הראשונה שלי
לקראת לידתה של הבת הבכורה שלי (בשלהי שנת 2003) רכשנו את המצלמה הדיגיטלית הראשונה שלנו. היתה זו מצלמת ניקון "דמוי-ריפלקס" בעלת חיישן של 5 (ח מ י ש ה !) מגה-פיקסלים, ונכון לאותה תקופה, היא ניצבה בשורה הראשונה של מצלמות החובבים. מצלמת ריפלקס דיגיטלית עלתה אז עשרות אלפי שקלים ונחשבה "ציוד מקצועי" שלא כל אחד יכול היה לשים עליו את ידו.
היום לכל אחד יש מצלמה דיגיטלית איכותית למדי בטלפון הנייד שלו. צלמים "מזדמנים" עושים נפלאות עם מצלמה דיגיטלית קומפקטית, וחובבי הצילום מגיעים להישגים מדהימים במצלמות ריפלקס דיגיטליות (+עדשות) שניתן לרכוש תמורת כמה אלפי שקלים. בסופו של דבר, גם לי יש אחת כזו. (כמובן שכל המצלמות שהיו לי שוכבות בארגז אי שם בבית, למעט שתי מצלמות שמסרתי).
יש לא מעט דברים שהשתנו לטובה במעבר מסרט צילום לצילום דיגיטלי. אם פעם היינו מוגבלים ב-36 תמונות לסרט, ובכמות הסרטים שאנו יכולים לסחוב איתנו לטיול (ואני הייתי אחד שיוצא לטיול עם חבילה של 10 סרטי צילום), הרי שהיום, אפשר לצלם בטיול אחד אלפי תמונות, באיכות גבוהה, וכל מה שצריך זה כרטיס זכרון עם נפח מספיק גדול.
הניסויים כבר לא יקרים
אם פעם הייתיו חושב לפני כל "קליק", ורושם בפנקס את נתוני הצילום (מהירות וצמצם), כדי שאוכל ללמוד מהתמונה שתתקבל בעוד כמה שעות או ימים, תלוי מתי סיימתי את הסרט, היום רואים את התוצאה מיד, במסך הקטן של המצלמה, או במסך הגדול של הטאבלט או הלפטופ. כל נתוני הצילום (אורך מוקד, צמצם, מהירות, ASA תאריך ושעה ורבים נוספים) נשמרים כחלק אינטגרלי מהקובץ בו נשמרת גם התמונה. עקומת הלמידה בעקבות ניסוי וטעיה היא קצרה מאוד ותלולה מאוד. תוך זמן קצר ניתן להגיע לתוצאות מרשימות.
גם השיקול הכלכלי של רכישת סרטי הצילום, פיתוח הסרט והדפסת התמונות כבר אינו רלוונטי. למעשה, אפשר לצלם תמונות רבות ככל שנרצה, ולבחור את האחת הטובה מתוך עשרות תמונות שצולמו תוך חצי דקה.
ממכשיר מכאני שכל הכוונון בוצע ידנית, וזה היה הדבר המהותי ביותר שהשפיע על איכות התמונה, הפכה המצלמה להיות מחשב עם אלגורתמים מורכבים לזיהוי פנים, תנאי תאורה, תקיון טעויות אוטומטי ומי יודע, אולי בשלב הבא נקבל גם כוס קפה…
עכשיו כולם צלמים
בזכות הקידמה, צלמים מקצועיים וחובבים, יכולים להפוך תמונה "סטנדרטית", שלא לומר "ממוצעת" ליצירת אומנות, באמצעות כלים שזכו לשם הגנרי "פוטושופ" (בזכות התוכנה המוצלחת). חשוב להבין, שגם היום, כמו אז, תמונה שאין בה חשיבה, התוכן שלה סתמי והקומפוזיציה גרועה, לא תוכל להפוך, כנראה, לתמונת שער של ירחון צילום זה או אחר.
כשאני שואל את עצמי האם יש הבדל בין התמונות שצילמתי לפני 20 שנה לבין התמונות שלי היום? – אני מניח שהזמן והנסיון שיפרו את הקומפוזיציה, החשיבה על התאורה יותר זורמת מאשר בתחילת הדרך, וגם המיומנות השתפרה. אני יודע לשלוף מהראש שבצילומי חוץ ביום שמשי צריך לצלם במהירות של 1/250 וצמצם 11 או אפילו 16, אלא שהמצלמה תעשה את זה הרבה יותר טוב ומדויק ממני.
אז למה אני פחות מרוצה מהתמונות שלי היום ביחס למה שהיה בתחילת הדרך?
מפני שקצב השינוי של המציאות וכל מה שסביבי, מהיר יותר מקצב ההסתגלות שלי לשינוי. ה"קסמים" שהייתי עושה בחדר החושך, היו מנת חלקם של בודדים בתחום הזה, ולכן מי שעסק בזה היה בקלות מקבל את ה"וואו" כשהיה מציג את עבודותיו. היום כמעט כל אחד יכול לעשות באינסטגרם ובכלים דומים, את מה שאני עשיתי בעזרת פילטרים מזכוכית צבעונית ופיסות קרטון או שינוי הרכב הכימיקלים שמשמשים בהליך פיתוח התמונה, ובעצם, הרבה יותר מכך, בקלות רבה יותר, וגם ה"וואו", הפעם בדמות ה"לייק", מגיע הרבה יותר מהר.
הזמינות של המצלמות, הקלות של העיבוד לאחר הצילום וגם הנוחות של פרסום התמונות בפורומים, אתרי אינטרנט יעודיים וקבוצות בפייסבוק, מביאה צלמים טובים רבים לחשיפה רבה, ולפיכך גם אמות המידה שלפיהן אני מודד את הצילומים שלי, הפכו נוקשות ותובעניות יותר.
קיבעון? נוסטלגיה?
אז מה מונע ממני, ומאחרים שנמצאים בסיטאציה דומה, לעשות את הצעד הבא ולהדביק את קצב השינוי?
לדעתי זה הקיבעון – "אני רגיל ככה, ולמה צריך לעשות אחרת?"
ברור לחלוטין שמי שנתקע, לא רק שאינו מתקדם ולכאורה עומד במקום, אלא הוא נע במהירות אחורה (מי שזוכר את הפרסומת לקפה אלאדין – מה שלא הולך קדימה, הולך אחורה)
בנקודת הזמן הנוכחית אני עדיין יושב על הכסא שעליו רשום "דעה קדומה", אני לא עושה עיבוד "פוטושופ" לתמונות שצילמתי. אני חושב שיש עדיין מקום לצילום הקלאסי, הצילום שבו רוב העבודה והמחשבה נעשים עד ה"קליק", ולא אחריו. המשמעות היא פשוטה – תמונה שלא עברה עיבוד, בין אם זה תיקון צבע, הפחתת רעשים, שיפור חדות, HDR, או טכניקות אחרות, לא נמצאת באותה סקאלה כמו תמונות מעובדות.
איזה כיף היה פעם…
בעבר אהבתי לקרוא סיפורי מדע-בדיוני, במיוחד אהבתי סיפורים קצרים. בהקשר של הפוסט הנוכחי, אני רוצה לאזכר את הסיפור של א. אסימוב – "כמה כיף היה להם" (The fun they had), מסופר בו על שני ילדים בשנת 2157, שמצאו ספר (אמיתי, מודפס על נייר) ובו מסופר על בית-ספר אמיתי עם מורים אמיתיים ותלמידים שיושבים בכיתה. וכאשר הם השוו את צורת הלימוד הדיגיטלית שלהם למה שהיה פעם, הם אמרו אחד לשני – "כמה כיף היה להם"
באותה נשימה אפשר להזכיר גם את הסרט חצות בפריז, שמראה בצורה כה יפה ופשוטה, איך כל דור חושב בערגה על התקופה שהוא מגדיר "נוסטלגיה", וכמה טוב היה אז.
ולכן, אם אני חוזר לתחום הצילום ומנסה לחשוב על הדברים בצורה רציונלית, כשהתחילו לצלם על סרט 35מ"מ, היו כאלה שהביטו בערגה על הפורמט הקודם (6/9 או 4.5/6) ואולי אפילו על לוחות הצלולואיד. והיום יש כאלה שמסתכלים בערגה על הצילום בפילם. בשינוי הטכנולוגי הבא יהיו מי שיחשוב כך על הצילום הדיגיטלי.
הדבר הנכון יהיה לקחת את היתרונות של הדור הקודם, ולשלב אותם ביכולות וביתרונות של הדור הבא.
את מה שידעתי לעשות בחדר חושך, אני צריך ללמוד ליישם באמצעות סרגלי הכלים בתוכנה שבה אבחר כדי לערוך את התמונות.
כדי להגיע להישגים במציאות הנוכחית, לא מספיק להתרפק על העבר, צריך לחיות את ההווה ולנסות לצפות את העתיד.
אני חושב שאולי מכאן אני הולך ללמוד איך עושים HDR…
או שלא…
אם למי מכם יש דוגמאות למקרים בהם דווקא הדעה הקדומה, הקיבעון או הפחד מהשינוי התבררו בדיעבד כנכונים, אנא שתפו בתגובה לפוסט זה.
12 מחשבות על “קידמה ודעה קדומה”
גם אני מצלם פה ושם…כבר 27 או קצת יותר שנים. אני משתמש בטכנולוגיות מתקדמות ומגיע לתוצאות שמספקות אותי ואף את לקוחותיי. הנקודה שאני רוצה להעלות היא שחוסר הידע הבסיסי של צלמים ״צעירים״ היום מונע מהם להגיע לתוצאות מושלמות (הגיית התמונה בדמיון ואז צילומה). הרבה פעמים נראה לי שהם מצלמים הרבה בכדי שיהיה מספיק חומר לנסות לעשות איתו משהו אח״כ בתכנת עריכה זו או אחרת. כמובן שגם בין ה״צעירים״ יש כשרונות מדהימים שעושים חייל ובאמת משיגים תוצאות מרשימות (אותי לפחות).
לי פשוט נראה שהעידן הזה מבלבל הרבה אנשים לחשוב שבצאתם מחנות הצילום לאחר שרכשו את מצלמתם הראשונה הם נהפכם לצלמים. איזה יידע שיירכשו אח״כ באופן השימוש בכלי המדהים (לרוב) שהרגע קנו לא משנה. לא משנה גם שבתישעים אחוז מהאופציות וה modes שמסוגלת המצלמה לצלם הם לא משתמשים ובד״כ לא יודעים שהם קיימים שם בכלל בסווך התפריטים שממילא כתוב בשפה מקצועית וזרה (אנגלית).
כן, הם מקבלים לייקים בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת וזה אולי אפילו מחזק את הבורות באיזהשהו מקום. הרי שאם ללא כל ידע בצילום (כמעט) אפשר כבר להדפיס כרטיס ביקור ולהקרא ״צלם״, אחרי שבוע כבר מקבלים לייקים מבחורים ובחורות שגם תמונת הפרופיל שלהם נלקחה ע״י צלם בערך בעל אותן שנות/שעות נסיון, למה בכלל ללמוד?
זה עובד וזה עובד טוב. חברות המצלמות מביאות המון אנשים לקנות ציוד יקר ומשוכלל הרבה יותר ממה שהם צריכים. לו רק קראו ספר או שניים, למדו להשתמש במד אור או אפילו ניסו להביט בתמונות שלהם ליותר מ10 שניות והיו שואלים את עצמם שאלה שאני שואל את עצמי הרבה: ״האם זה הכי טוב שאפשר היה להוציא כאן?״, אולי היו יכולים להסתפק במשהו פשוט יותר או שהיו מבינים שצילום זה לא בשבילם ושבטלפון יש מצלמה ״פיצוץ״.
בסוף היום, הצלמים הבאמת טובים (לדעתי) הם אנשים שלא קמו בבוקר אחד וחשבו ״בואנה, יש מלא כסף במגנטים בחתונות, אוליי אני אנסה״, אלא אותם חברה שנדבקו בחיידק הזה אחרי שפיתחו את הפילם הראשון שלהם ומאז הם עוסקים בזה כתחביב או כמקצוע. אני מצלם בשביל עצמי. אני מוצא המון רוגע בלהיות עם המצלמה שלי באיזשהו מקום ולחפש לי פריים יפה. הרבה פעמים, אחרי יום קשה בעבודה או בכלל, אני מעמיס קצת ציוד ונוסע לצלם. צילום עבורי זה הרגשה שאני מייחל לה. הכסף שמגיע מזה מבורך אבל גם אם ייגמר כל הכסף בעולם – אני עדיין רוצה לצלם!
תודה על התגובה.
כדאי באמת לחשוב כמה שזה נכון לתחומים נוספים שבהם נסיון לצמצם עלויות מביא לתוןצאה בינונית ומטה.
על המקרר שלי יש כמה "תמונות מגנט", חלקן איכותיות גם בתוכן = הצלם המתין מעט לרגע המתאים בו המצולמים הביטו היישר אל הצלם ולא לתוך צלחת האוכל באמצע "ביס מהבורקס", וגם ברמת ההדפסה, הן נשמרות באותה חדות כבר כמה שנים, ומנגד יש אחת או שתיים שדהו תוך שנה, וגם התוכן נראה סתם כמו "קליק וזהו"
לצערי, גם התחום העיקרי שבו אני עוסק – מערכות מידע, אינו חף מפתרונות בינוניים, לוקה ב"חפיף" בשלבי התכנון, הביצוע, הבדיקות וההטמעה ומלווה במרדף אינסופי אחרי טכנולוגיה חדשה במקום למקד את המאמץ בתוצר איכותי.
יעקב נראה לי שאתה מחפש חיזוק חיובי והמלצה להשאר בעידן שעבר. אם תבטל רגע את ההתייחסות לציר הזמן ותציב את שני המדיומים האלה אחד ליד השני אני חושב שבהסתכלות די אובייקטיבית תוכל לראות שהצילום הדיגיטאלי המודרני הוא עליון כמעט מכל פרספקטיבה לצילום האנלוגי המיושן. אני חושב שתהנה מאד ("תחגוג" כמו שאמרת) אם תחליט להדביק את הפער. עקומת הלמידה היא ארוכה ולא מהירה כמו שהצעת, כמובן שהכלים חוסכים לך חלק משמעותי מהעבודה (לרשום בפינקס נתוני חשיפה ולחכות לפתח את התמונות) אבל נפתח לפניך צורך עצום ללמוד עריכה דיגיטאלית. בניגוד למה שאתה אומר לא כל מזדמן הוא אמן דיגיטאלי, ניתן להבדיל בין צלם אחד לרעהו באיכויות בקומפוזיציה בסיפור וברמת העריכה. אני באופן אישי לומד על עריכה דרך האנטרנט בצורה מאסיבית ומשתפר עם הזמן אבל מרגיש עדיין רחוק מאד מאיפה שאני רוצה להיות. אגב, עד היום ממש אני קונה תקליטים אנלוגיים לאו דווקא כי הם מהווים נוסטלגיה בשבילי אלא כי אני באמת נהנה מהסאונד החם הדינאמי והפתוח שלהם בהשוואה לסאונד דיגיטאלי. תראה לי תוצאה של פילם שלא יכולה להיות יותר טובה וקלה לביצוע בציוד דיגיטאלי איכותי.
מענג ומרגש לקרוא את התגובה שלך. ברור שאני מחפש חיזוקים להשאר בצילום ללא עריכה. כמו שהתקדמתי מפילם לדיגיטלי, ואני מקווה שאני יודע לממש בדיגיטלי את מה שלמדתי בפילם, כך בשלב זה או אחר גם אני אתקין תוכנה חינמית ואח"כ אולי אקנה כלי יותר רציני לעיבוד תמונה. השאלה אם עדיין אתייחס לזה כצילום, או שזה היהי משהו אחר, והאם, בהנחה שהתוצרים יהיו "יפים", אצליח להנות מהם כמו מתמונה "קלאסית" מוצלחת..
אני מתייחס אל עצמי כאל צייר עם מצלמה. יש שמציירים בעפרון, פחם, מכחול… אני מצייר באור שנקלט במצלמה. במשך שנים רבות – למעלה מ 45 שנים – תכננתי את הצילום מראש ועיבדתי אותו לאחר מכן. פעם זה היה בחדר חושך, אחר כך במערכת פיתוח צבע, ריטשתי בכלים שונים מעפרון ועד איירברש, והיום אני משתמש בכלים ממוחשבים. גם עכשיו, כמו לפני שנים רבות, אני קודם כל בונה את התמונה בדמיון, אחר-כך מצלם אותה, ואז מתאים את התוצאה אל מה שדמיינתי. התהליך האמנותי לא השתנה, תפיסת הקומפוזיציה ודרך הפיכתה לסיפור היו ונותרו תהליך מחשבתי. הכלים השתנו ואני דואג להצמד לכלי המתאים ביותר למה שאני עושה. יש אצלי מקום גם לעיפרון ולמכחול וגם למחשב, כל עוד התוצאה מספרת את הסיפור ושובה את העין ויותר מכך את הרגש.
בקיצור – לך עם המחשבה, הדמיון והרגש שלך – כל השאר הם בסך הכך כלי עבודה.
תודה על התגובה העניינית והמפורטת.
אני מתחבר להגדרה "צייר עם מצלמה", ובדיוק שם נמצאת הדילמה של מי שבוחר לסיים את האומנות שלו "רגע לפני" כלי העריכה. תמונה ללא עריכה לעולם לא תהיה חדה, ברורה ומרהיבה בגווניה כמו תמונה שעברה עריכה.
בסופו של דבר שתי התמונות, זו שעברה עריכה, ליטוש, ריטוש, תיקון וכו, וזו שלכל היותר בוצע בה תיקון קונטרסט מתחרות על חוש הראיה של הצופה.
רק לאחרונה היה לי דיון ארכני במיוחד ודי סוער בענין המוזיקלי דווקא, טענתי היא שעצם טכנולוגיית ההקלטה הרגה ממש את אמנות המוזיקה המסורתית כ*אמנות* – משעה שיש כזו, אין זה משנה יותר מהי בדיוק. אמנות הביצוע נמחקה לחלוטין, אמנות ההלחנה הפכה לכלי שרת טכנוקרטי בידי בעלי ענין מתחומים אחרים לגמרי – טאפט למלים ו-ויזואליה, נכתב לפי כללים שנקבעו מזמן ונלמדים על ידי בעלי מקצוע ולא יוצרים. האדם איתו התווכחתי עשה רושם של ידען, המושגים שלו הם אלו שהשתנו – אינו יכול עוד להבין את מעמדה של המוזיקה כאמנות נפרדת.
קישור להודעתי שם – הדיון כולו מתועד שם למי שממש משתעמם כי הוא ארכני להחריד
http://www.tapuz.co.il/forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=119&MessageId=173237269
אם בתגובה הקודמת ריקי פתחה דלת, אתה פתחת שער…
אמנם את שיעורי המוסיקה שלי נטשתי בשלב מוקדם מדי, אבל אני מאוד מתחבר למה שכתבת. בכלל בתחום המוסיקה יש לפעמים תחושה שחלק מהיוצרים מסתפקים במחזור, במקום ליצור משהו חדש, והרי יש אינסוף קומבינציות של צלילים שיוצרים רצף נעים לאוזן.
גם באומנות הויזאולית יש מקום לפיסול מחומר ממוחזר. אלא שבד"כ ממחזרים פסולת לאומנות חדשה, ולא ממחזרים אומנות ל…
בזה הרגע נפלתי ביודעין למלכודת הדורות – ההורים שלי לא הבינו את המוסיקה שאני מקשיב לה, ואני לא מבין את המוסיקה שהילדים שלי מקשיבים לה. אלא שבכיוון ההפוך זה דווקא עובד לא רע. מעניין למה?
התהליך שאתה מתאר אופייני דווקא לעידן הטכנולוגיה, הפער הבין דורי נובע מהעדר ענין בשינוי, כי מוזיקה הפכה ממפגש בין אמנים לקהל למצרך כבר בראשית המאה ה-20. כמצרך, צעירים צורכים מוזיקה בת זמנם, אבל די מהר מתקבעים על הסגנון הזה ונשארים איתו לנצח, ללא תהיה על מקורו או יעדו – כי מוזיקה היא תהליך של שינוי ולא רק אוסף סגנונות. בדיוק לכן ישנה התופעה שאתה מתאר, שצעירים מבינים כביכול סגנונות עבר – אינם מבינים, אלא רק שנחשפו להם בשלב בו טעמם נקבע. תשמיע לכל אדם בוגר מהאסכולה ה"צרכנית" הזו סגנון שלא נחשף אליו, ולא ידע להבינו.
כך למשל, המוזיקה של "ליידי גאגא" היא פשטנית להחריד אפילו בהשוואה לחיפושיות.
הצילום שאתה מדבר עליו הוא אומנות לכן יש פחות משמעות לקדמה. בעולם החימר זה אותו דבר , אנשים עדיין מפסלים בידיים ובאובניים כמו לפני אלפי שנים למרות שבעזרת תבנית אפשר לייצר כלים מדהימים.
זה פשוט הופך להיות שני קווים מקבילים ואין מקום להשוואה.
אז כן, אני עדיין מאמינה במושג "הישן והטוב"
ריקי, תודה על התגובה. פתחת כאן דלת ענקית שהתלבטתי בעת כתיבת הפוסט אם להכנס דרכה או לא. אני מסכים שמדובר באומנות, בדגש על אומנות ויזואלית דו-מימדית.
גם התמונות המעובדות הן אומנות, כלי העיבוד העיקרי שם הוא המחשב ולא המצלמה.
לרוע המזל, התוצרים – גם התמונות הקלאסיות שמסתיימות ב"קליק" וגם התמונות המעובדות שמתחילות לפני הקליק ומסתיימות לאחר עיבוד מורכב (ומקצועי!!!) במחשב – שניהם מוגדרים "צילום" וקשה להתייחס אליהם שונה.
גם בעבודות החימר שהזכרת, כאשר מדובר על עבודת יד, יש מי שמתלהב דווקא מן הדיוק בפרטים, ולפעמים הביטוי "זה ממש כמו עבודה של מחשב" נאמר דווקא כמחמאה..
תתפלא כמה עדיין בישראל ממשיכים לצלם פילם, יש לא מעט פורומים פעילים, יש לי תלמידים שלומדים פיתוח סרטים ואפילו בניית מצלמות נקב, הפילם לא מת עדיין, מוקדם להספיד אותו