מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…

המגע האנושי של המכונה

נניח שבתיבת הדואר שלכם מונח מכתב מאחת הרשויות (מס-הכנסה / מע"ם / ביטוח לאומי / עיריה…), אתם פותחים את המעטפה ומוצאים מכתב בזו הלשון:

א.ג.נ.

עפ"י המידע שברשותנו, חובך לסוף שנת 2012 הוא 256.07ש"ח.
הנך מתבקש/ת לסור לסניף הקרוב כדי לשלם את החוב.
אם תשלם/מי את הסכום עד... תחסוך/כי קנסות וריבית.

                                          מחלקת הגביה

אתם קוראים את הכתוב, מנסים להזכר בחוב, אבל עוד משהו מציק לכם, מבט נוסף על הכתוב מבהיר את הבעיה – השימוש השגוי בלשון זכר / נקבה. המחשבה הבאה שעולה בראש היא "רגע, רגע, הם הרי יודעים מי אני, הם יודעים את הגיל, הכתובת, מספר הזהות, אה… כן והם יודעים אם אני גבר או אישה", אז למה הסגנון הקלוקל הזה?

למה? כי זה לא היה מספיק חשוב למי שעשה את אפיון המסמך הזה במערכת. אבל אני לא באמת מאשים אותו, בהנתן מגבלת זמן ותקציב – הדברים האלה יורדים נמוך מאוד בסולם העדיפויות.

השבוע חגגתי את יום הולדתי. כמו בכל יום, גם ביום זה ישבתי מול המחשב, וחיפשתי משהו בגוגל. לגוגל יש גימיק חביב שבכל יום הם משנים את העיצוב הגרפי של המילה גוגל מעל שורת החיפוש. בתאריך של יום ההולדת שלי – האיור היה מבוסס על עוגות ים-הולדת. ריחוף עם הסמן מעל האיור הציג את הטקסט "Happy Birthday Yaacov". המתכנתים בגוגל השקיעו מאמץ לייצר את הגימיק הזה. ויצא להם משהו מוצלח מאוד.

בטח תגידו – טוב, גוגל זה גוגל, מה שהם יכולים לעשות לא כל אחד יכול אפילו לחלום. אז נכון שגוגל זה גוגל, אך יש גם מקרים אחרים. הזכרתי בפוסט הקודם את מערכת "ניסן". אחד ה"גימיק"-ים שהכנסתי היה מסמך שעסק בסיכום ראיון. זה היה מסמך מאוד סטנדרטי, שכל התוכן שלו היה מבוסס על נתונים יבשים מתוך המערכת, למעט שורה אחת או שתיים שאותן המראיין היה מקליד בעצמו. המסמך היה בנוי כך שכל משפט היה נבנה בהתאם למגדר של המרואין והמראיין (שני הנתונים היו ידועים במערכת), ובסוף המסמך התנוסס המשפט האלמותי "אני מאחל ל<פלוני> הצלחה בהמשך דרכו". כמובן שהמילה "מאחל" הוחלפה ב"מאחלת" אם הראיון בוצע ע"י אישה, והביטוי "בהמשך דרכו" הוחלף ב-"בהמשך דרכה", אם דובר במרואיינת. כמובן ששם המרואיין היה במקום המילה <פלוני>…

דברים קטנים כאלה, ודומים להם, הופכים את מערכות המידע למשהו קצת יותר אנושי, למשהו שמעורר תחושה שחשבו גם עלינו, הלקוחות, המשתמשים, הנמענים, ולא רק על המערכת והארגון.

כנראה שהסעיף "אנושיות המערכת" לא נכלל באף בדיקת איכות של מכון התקנים, אבל מבחינת הלקוחות והמשתמשים – זה בהחלט שייך לאיכות המערכת.

מכתב בסגנון שהוצג לעיל, יכול להיראות אחרת לגמרי בהשקעה לא רבה. אני בטוח שמכתב שמנוסח באופן יותר אישי, יסייע גם בגביית החוב.

 

 

תגובתך בבקשה...